آیفون 4 (iPhone 4) بخریم یا نخریم؟ (تجربه من در مورد خرید آیفون 4)
نوشته شده توسط : تیموررضائی شهریور

آیفون 4 (iPhone 4) بخریم یا نخریم؟ (تجربه من در مورد خرید آیفون 4)


پیش از این گفته‌ام که در آفتابگردان دوست دارم از تجربه‌هایم بگوید تا راهنمایی بشود برای دیگران. خودم عادت دارم قبل از یک تصمیم ابتدا نظر افرادی را که آن شرایط را تجربه کرده‌اند بدانم.

تا به حال تجربه‌ام در مورد خرید iPad (در مطلب ) و خرید کیبورد وایرلس اپل را بیان کرده‌ام. دقیقاً یک هفته است که مهره مار اپل باعث شده است که یک  ایفون 4هم از این شرکت داشته باشم.

بله، من معتقدم شرکت Apple مهره مار دارد! شما اگر یک واشر هم از اپل بخرید، دلتان می‌خواهد تمام زندگی‌تان رنگ اپل به خود بگیرد! باور نمی‌کنید؟ از افرادی که اپلی شده‌اند سؤال کنید!

هر چند پیش از این گفته‌ام که محدودیت‌های زیادی دارد (به ویژه بحث تحریم ایران) اما اگر بلد باشید از این محدودیت‌ها عبور کنید، محصولات این شرکت نسبت به شرکت‌های دیگر بسیار بسیار آرامش‌بخش‌تر خواهند بود.

http://img.aftab.cc/news/iphone4.jpg

من تا به حال سه نوع گوشی مختلف داشته‌ام که هر کدام برای خودشان کسی بوده‌اند! (جس‌جار، سونی اریکسون جی700، جمین) اما آیفون 4 را در یک کلمه «خارق العاده» توصیف می‌کنم! همچون دیگر محصولات اپل.

برخی دلایلم برای این توصیف:

- از وقتی وارد دنیای اپل شده‌ام، از وقفه‌های مایکروسافتی حالم به هم می‌خورد! شما در سیستم عامل آی.پد و آیفون هیچ وقفه و فکرکردنی را احساس نمی‌کنید! کلیک کنید و ادامه دهید...

سرعت آیفون 4 در اجرای برنامه‌هایش بی‌نظیر است! بدون هر گونه وقفه‌ای.

- قابلیت مالتی‌تسکینگ (Multi tasking) یا چند وظیفه‌ای آنقدر عجیب و جالب پیاده سازی شده که من را به عنوان مدرس درس سیستم عامل بارها به فکر فرو برده که چطور چنین چیزی ممکن است؟! شما همه برنامه‌هایی که باز کرده‌اید را در حال اجرا می‌بینید، اما پردازشگر خود را مشغول آن‌‌ها نمی‌کند. فقط به برنامه‌ای که در حال کار با آن هستید، می‌پردازد. در حقیقت تمام برنامه‌های غیرفعال، حالتی شبیه به Hibernate به خود می‌بینند.

من فقط منتظرم تا 14 روز دیگر (ماه نوامبر 2010) این قابلیت به آی.پد اضافه شود! حالا تازه زندگی شیرین می‌شود! :)

- صفحه نمایش عجیب آیفون 4: همانطور که می‌دانید اپل مانور زیادی روی Retina Display (صفحه نمایش رتینا) به راه انداخت. باید باور کنید که همان قدر ارزش مانور دادن دارد! وضوح صفحه نمایش را در هیچ دستگاهی تجربه نکرده‌اید. در همین صفحه نمایش کوچک، من PDFها را بدون نیاز به زوم از فاصله یک متری به راحتی می‌توانم بخوانم! ریزترین متون به راحتی قابل خواندن هستند. دلتان می‌خواهد هر بار برای انرژی گرفتن، گوشی را روشن کنید و به صفحه آن نگاه کنید و خاموشش کنید!

- برنامه‌های آیفون 4: از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در فروشگاه اپل پیدا می‌شود! آن هم اکثراً به رایگان! چندین برنامه رایگان و بسیار کاربردی برای آی.پد معرفی کردم، همان‌ها برای آیفون نیز قابل دانلود است.

جذابیت کار اپل، متمرکز کردن برنامه‌ها در یک فروشگاه است. اگر شما با ویندوز موبایل کار کرده باشید، می‌دانید که برای پیدا کردن یک برنامه باید کل اینترنت را زیر پا بگذارید، آنوقت نمی‌دانید این آخرین نسخه است یا خیر، نصب می‌کنید، سیستم عامل بالا نمی‌آید و خلاصه هر برنامه را با اضطراب نصب می‌کنید. اما در دنیای اپل و با تدابیر شدیدی که اندیشیده‌اند، اضطراب برای کاربر نهایی معنی ندارد. با خیال راحت، هر چه در App Store هست، نصب کنید و لذت ببرید. (اپل برنامه‌هایی که خارج از این فروشگاه باشند را تأیید نمی‌کند و اجازه نصب نمی‌دهد. مگر اینکه دستگاه را Jail Break کنید که خوب، من پیشنهاد می‌کنم اگر لزومی ندارد، این کار را نکنید)

- مرورگر فوق العاده آیفون:

اگر می‌خواهید لذت وبگردی با گوشی را بچشید، باید یک بار هم که شده با آیفون و مرورگرهای مبتنی بر سافاری به اینترنت بروید. هیچ فرقی بین نمایش سایت‌ها در مرورگر کامپیوتر و آیفون وجود ندارد. من می‌توانم تقریباً تمام کارهای سایت را به راحتی با آن انجام دهم. باور کنید مُردم از بس دنبال یک مرورگر گشتم برای ویندوز موبایل و ...

- باطری‌ای که تمام نمی‌شود!

بیشتر از هر چیز، مهارت اپل در طراحی باطری‌های دستگاه‌هایش من را شگفت‌زده می‌کند. شما به عادت همیشگی‌تان که با گوشی‌های قبلی کار کرده‌اید، مدام نگاه می‌کنید که نکند باطری تمام شود، اما می‌بینید تازه مثلاً 20 درصد از باطری مصرف شده!!

- هر چه از این گوشی بگویم، کم گفته‌ام. بگذارید چیزهای مهم‌تر را مطرح کنم.

قبل از آن، به طور خلاصه، چند نکته را بیان کنم:

- آیفون با فارسی هیچ مشکلی ندارد و حتی هوشمندی آن در تشخیص زبان، شما را شگفت‌زده می‌کند. در کیبورد عربی‌ای که روی آیفون نصب می‌شود، اگر دستتان را روی ک نگاه دارید، گ ظاهر می‌شود اگر روی ب نگاه دارید، پ و اگر روی ز نگاه دارید، ژ و اگر روی ج نگاه دارید، چ ظاهر می‌شود. این نکته را من اول نمی‌دانستم و بعید هم می‌دانستم. اما این مشخص می‌کند که اپل نیم‌نگاهی هم به ایران و کاربران فارسی زبان دارد.

- دوربین فیلمبرداری آیفون با کیفیت HD فیلم می‌گیرد که من آن را از لحاظ کیفیت و لرزه‌گیر تأیید می‌کنم. دوربین عکاسی آن 5 مگاپیکسلی است، اما تصور نکنید چیز معرکه‌ای است. بد نیست، اما معرکه هم نیست. 

و اما چند پرسش و پاسخ:

- مشکل آنتن‌دهی آیفون 4 حقیقت دارد؟

احتمالاً می‌دانید که این موضوع توسط دوستان دیگر هم بررسی شده است و همه به این نتیجه رسیده‌اند که این قضیه تا حدودی صحت دارد اما هرگز محسوس نیست. من هم طی این یک هفته خللی در آنتن‌دهی و ... احساس نکردم. هر چند در محل زندگی ما همراه اول آنتن‌دهی قوی‌ای ندارد و من با گوشی‌های دیگر به مشکل برمی‌خوردم، اما تا به حال نشده که با ایفون مجبور شوم بروم در حیاط صحبت کنم. حالا اینکه گفته می‌شود اگر گوشی را در دست چپ بگیرید و یک قسمت خاص پایین گوشی را محکم بچسبید، آنتن قطع می‌شود، من عرض کردم در استفاده عادی مشکلی نبود. اینکه بخواهید مستقیماً دستتان را آنقدر روی آن یک قسمت نگه دارید که آنتن برود، راستش من اهل این لوس‌بازی‌ها نیستم.

- یعنی واقعاً ارزش دارد تقریباً 1200000 (یک میلیون و دویست هزار تومان) بابت آن بدهیم؟

این بستگی به خیلی مسائل دارد. من آن را لازم داشتم. خریدن گوشی‌های دیگر (به همین قیمت) و ارضا نشدن با آن‌ها حکایت از همین قضیه دارد. شاید شما بخواهید با گوشی فقط صحبت کنید، پس، خیر. اما اگر کارهای زیادی با گوشی‌تان دارید و حاضرید این هزینه را بدهید، از نگاه من گوشی دیگری رقیب آن نیست. دقت کنید که اگر کار واجب‌تری هست (مثل پس انداز برای خرید خانه، ماشین و ...)، ممکن است بعداً پشیمان شوید. در این موارد و خطاب به این نوع دوستان من فقط یک جمله بگویم: آیفون به هر حال، یک گوشی موبایل است. همین! دیر یا زود متوجه می‌شوید که محدودیت‌هایش مشابه محدودیت‌های یک گوشی معمولی است. آیا رغبت می‌کنید در گوشی فعلی خودتان PDF بخوانید؟ در آیفون هم با همه اوصاف خوبش همین حالت را خواهید داشت. آیا می‌توانید به عکس‌های گوشی فعلی‌تان از نظر کیفیت و زیبایی اعتماد کنید؟ آیفون هم همانطور. امیدوارم متوجه منظورم بشوید. ممکن است صحبت‌های من و افراد دیگر و تبلیغات اپل در شما شوقی ایجاد کند که بخواهید آن را بخرید، اما در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که بالاخره آیفون یک گوشی است و نباید از آن انتظار زیادی داشت. این نتیجه را شما از همان گوشی ساده که در دست دارید هم می‌توانید بگیرید!!
شکی نیست که کارایی‌های این گوشی با گوشی‌های دیگر متفاوت است، اما تصور نکنید که اگر آن را بخرید، می‌توانید همه کارهایتان را با آن انجام دهید! خیر. نباید از یک کامپیوتر فسقلی که در جیب جا می‌شود انتظار زیادی داشت.

- آی.پد بخریم یا آیفون؟

این سؤال را چند نفر از من پرسیده‌اند که اگر به طور مثال یک میلیون پول داشته باشیم، iPad بخریم یا iPhone؟

http://img.aftab.cc/news/ipad-or-iphone.jpg

باز هم پاسخ به این سؤال بستگی به خیلی چیزها دارد، اینکه شما چه کارایی‌هایی از دستگاه انتظار دارید. فقط دقت کنید که برنامه‌های روی هر دو یکی هستند. با این تفاوت که در آی.پد شما رزولوشنی مشابه یک کامپیوتر دارید (1024 در 748) اما در آیفون رزولوشنی بسیار کوچک‌تر. پس اگر برای خواندن E-Book و وبگردی و تماشای فیلم می‌خواهید، اگر من باشم، آی.پد می‌خرم. اما اگر می‌خواهید همه این‌ها را داشته باشید با کمی رنج بیشتر اما همیشه در جیبتان، آیفون بخرید. (اما من یک جمله می‌گویم، امیدوارم فقط یک تجربه قلمداد کنید و نه یک پیشنهاد: از نگاه من هیچ چیز آی.پد نمی‌شود!)

- اگر خواستیم آیفون 4 بخریم، به چه نکاتی دقت کنیم؟

-- گوشی حتماً آنلاک فکتوری (Unlock Factory) باشد. یعنی شرکت اجازه داده باشد که در کشورهای دیگر استفاده شود. برخی افراد می‌گویند حالا تو قفل شده (Locked) را بخر، بعداً جیل‌بریک می‌کنی!! به این حرف‌ها گوش نکنید! ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا یک جیل‌بریک برای سیستم عامل پیدا شود، تا آن زمان باید قید گوشی‌تان را بزنید. اصلاً طرف Lockedها نروید. با این ضمانت بخرید که آنلاک فکتوری باشد وگرنه پس می‌دهید. هر چند که بگویند مثلاً 100 هزار تومان قیمتش بیشتر می‌شود.

-- سیم کارت را خودتان قیچی نکنید!! من یک سیم کارت ایرانسل خراب کردم تا به این نتیجه رسیدم که فقط باید با دستگاه پانچ مخصوص آن کات زد. ببرید تهران یا فروشگاه‌هایی که دارند و سیم‌کارتتان را پانچ کنید. دوستانی بوده‌اند که 5 سیم کارت را با قیچی خراب کرده‌اند و نتوانسته‌اند درست ببرند و در نتیجه گوشی سیم کارت را نشناخته است. سعی کنید از همان کسی که گوشی را می‌خرید بخواهید به رایگان پانچ کند. وگرنه فکر می‌کنم 5 هزار تومان بگیرند.

--- نکات ایمنی در این زمینه: حتماً قبل از پانچ مطمئن شوید که شماره سریال و یا سند سیم کارت را دارید. چون اگر سیم کارت خراب شود، فقط با ارائه یکی از آن‌ها می‌توانید سیم کارت جدید بگیرید.
--- وقتی سیم کارت پانح شد، اضافه سیم کارت را هم بردارید. (دور نیندازید) چون بعداً اگر بخواهید در گوشی‌های معمولی از آن سیم کارت استفاده کنید می‌توانید داخل پوکه سیم کارت بگذارید و استفاده کنید.
--- تأکید می‌کنم که قید جیل بریک را بزنید. نکند 100 هزار تومان بیشتر پول آیفون با iOS 4.0.1 بدهید فقط به خاطر اینکه Jail Break می‌شود!

-- اینطور که گفته‌اند، همراه با آیفون 4 یک قاب دور هم ارائه می‌شود که مثلاً مشکل آنتن‌دهی رفع شود. اگر می‌دانید که می‌دهند، فراموش نکنید که بگیرید. من پیگیری نکردم. چون اگر هم می‌دادند، من استفاده نمی‌کردم، چون دوست دارم روکش و محافظ و غیره به دستگاه‌هایی که دارم اضافه نشود. گوشی را همانطور که هست دوست دارم.

 

ممکن است افرادی که قصد خرید دارند، سؤالات دیگری در مورد این گوشی دوست داشتنی داشته باشند و یا افرادی باشند که خریده باشند و تجربه متفاوتی داشته باشند. این افراد می‌توانند در بخش نظراتِ این مطلب، آن‌ها را مطرح کنند تا بحث کنیم.

موفق باشید؛





:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: